Cafeteria: a céges autó értékes juttatási forma, de átláthatóan kell kommunikálni a dolgozók felé, és használatát szabályozni kell mindkét fél érdekében

A céges autó egyre népszerűbb béren kívüli juttatási forma, hiszen a legtöbb esetben a gépjárművet magáncélra éppúgy használhatja a dolgozó, mint vállalati ügyek intézésére. Éppen ezért a flottás autó fontos szerepet kap a munkavállalók elégedettségének növelésében, de ehhez elengedhetetlen, hogy a cégautó szabályzat vállalatra szabott, mindkét fél számára biztonságot nyújtó feltételeket tartalmazzon. Az Arval szakértői a szabályzat megléte mellett azonban hangsúlyozzák: akkor lehet népszerű ösztönző az autó, ha annak értékét, illetve a kapcsolódó szabályzatot átlátható módon kommunikálja a vállalat a munkatársai felé.

A január a legtöbb hazai cégnél a cafeteria választás, az éves értékelés és a jövőbeli juttatási csomagok tárgyalásának időszaka. Ezeknek egyre gyakoribb eleme a flottás autó, amely azonban sokszor az elégtelen belső szabályozás, illetve a juttatás értékének hiányos kommunikációja révén kettős megítélésnek örvend. Tény, hogy a céges autó kevésbé terheli meg a cég költségvetését, mint egy ugyanakkora értékű pénzbeli juttatás, azonban a dolgozóknak is érteniük kell, milyen összeget képvisel és milyen célokra használható ez a kényelmi juttatás. Erre nyújt megoldást a részletes cégautó szabályzat, amelynek aktualizálásáról sokszor még a nagyvállalatoknál is megfeledkeznek.

„A vállalat és a munkavállaló igényeinek megfelelő autó kiválasztása a folyamat egyszerűbb része, amelynél sokkal összetettebb, nagyobb odafigyelést és szakértelmet igénylő feladat a cégautó szabályzat összeállítása” – figyelmeztet Tekse Kálmán, az Arval Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. „Noha a munkavállalók jellemzően örömmel fogadják a céges autót, a gyakorlatban számos vitás helyzet alakulhat ki, amely a dolgozói bizalom sérüléséhez vezethet. Ilyen például a casco önrész fizetése vagy szülési szabadság idején az autó használatára váró jogosultság. Mindezek azonban megelőzhetők, ha a juttatási csomag tervezésekor a cég felülvizsgálja a cégautó szabályzatát.”

A flottaszabályzat frissítésekor azonban nem elegendő például egy rendelkezésre álló nemzetközi, anyavállalati minta, hiszen ezek sok esetben nem fedik a helyi igényeket. A szabályzatnak mindenképpen tisztáznia kell a költségkockázatok viselését a dolgozó és a munkáltató között, de tartalmaznia kell a modellválasztékot, a listaárat, a havidíjakat, illetve az üzemanyag-típusokat is. Tekse Kálmán szerint a további szempontok kidolgozását mindenképpen jobb szakemberre bízni. Ilyen például az emissziós értékek meghatározása, amelyeknek összhangban kell lenniük a vállalat fenntarthatósági törekvéseivel, hosszú távon pedig a gazdaságos, környezettudatos üzemeltetést kell szolgálniuk.

Tekse Kálmán hozzátette: „Ahhoz, hogy a dolgozó értse a céges autó lehetőséget, mint juttatást, átlátható módon kell kommunikálni a gépjármű képviselte értéket, továbbá érdemes az autó felszereltségét a dolgozók bevonásával kialakítani. Ez a folyamat mindenképpen szakértőt kíván, akárcsak a szabályzat frissítése.”

A szabályzat kialakítása során tehát nagyon sok szempontot kell elemezni, amit az Arval igyekszik minél átláthatóbbá tenni az ügyfelei számára. A vállalat többek között ennek érdekében fejlesztette ki az Arval Active Link telemetria rendszert, amely olyan sokrétű információszolgáltatást tesz elérhetővé a flottamenedzserek számára, amit mindezidáig jellemzően csak több eszköz egyidejű használatával lehetett előállítani. Az Arval Active Link fontos érdeme továbbá, hogy a céges autót használókat pontrendszerben minősíti, ami segíti a sofőrök vezetési készségeinek megismerését. A fejlesztés így egyszerre szolgálja a gazdaságos, biztonságos flottaüzemeltetést, valamint a cégautó szabályzat finomhangolását.

 

 

Légy te az első hozzászóló

Válaszolj

Az e-mail címed nem kerül nyilvánosságra.


*