
3 LÁTÁSSÉRÜLT 1 BÖRTÖNCELLÁBAN – ERDÉLYI TURNÉ 2025
A zenés színházi darab főszereplői a sérült énekesekre épülő NEMADOMFEL együttes látássérült énekesei, ám a darab középpontjában ezúttal nem a dalok állnak. Egy különös és rejtéleyekkel teli eseménysorozat következtében főhőseink egy lengyelországi börtöncellában kötnek ki, ahol nem igazán emlékeznek arra, hogy ez vajon hogyan történhetett.
A szorult helyzetet humorral, heves vitákkal, majd mindennél erősebb egymás iránti bízni akarással próbálják elviselhetőbbé tenni a rácsok között, ám a kiszabadulás reményével szemben „más nyelven beszélő” fegyveres rendőrök és kommandósok állnak.
A VAKON BENNED színdarab tele van áthallásokkal és utalásokkal, s a rendező nem titkolja, hogy a rácsok szorítása és a tömlöc sötétsége elsősorban eszköz a látássérült élethelyzet nehézségeinek és buktatóinak szemléltetésére. A színészek humora, egymáshoz való negatív, majd később pozitív viszonyulása közelebb enged bennünket a vakok mindennapjaihoz, s nem csak azt mutatja meg a nézőnek, hogy látás nélkül is
lehetséges teljes életet élni. Tabukat döntögetve világít rá arra is, hogy a sérült embereknek is ugyanolyan konfliktusaik lehetnek egymással, s ugyanúgy elbotolhatnak az erőszakmentes kommunikáció útján.
A RENDEZŐ GONDOLATAI:
„Szeretek olyan dolgokat csinálni, amikhez nem értek. Ezért volt izgalmas, amikor az elhatározást követő negyedik napon megnyílt a zöldségesem. Azóta bezárt. Mondjuk ennek nem sok köze van a színházhoz, mégis hasonló érzés fogott el a megnyitáskor, mint a VAKON BENNED kapcsán.
A Vígszínház POPFESZTIVÁL40 darabjában sokat gitároztam. Vagy inkább úgy helyes, hogy sok előadás alkalmával. Mostanában a Szeretetkert produkcióval játszom színházakban, de az „csak” gitározás. Amolyan színészeket kiszolgáló kellék vagyok, s ez ott nekem
bőven elég. Vagy „untig elég”, ahogy régen a Nagymamám mondta. A VAKON BENNED teljesen más.
Nem vagyok színész, pláne nem rendező, meg forgatókönyv író sem. Egyszerűen csak erre vonatkozó szakmai tanulmányok ismeretének hiányában fogtam egy ceruzát és elkezdtem rajzolni. Először egy rácsot, amúgy is annyi van belőle. Elég körbenézni. Körbenézés után rajzoltam csukott szemeket. Abból is van bőven. Utána kiszíneztem a képet szorongásokkal, bizalmatlansággal, félelmekkel, ezeket takargató
nagyképűséggel, keserűséggel és egy kis humorral, de leginkább az előbb felsoroltak elviseléséhez szükséges öniróniával.
A VAKON BENNED egy színdarab, amit azért írtam, hogy gondolatokat ébresszek és rávilágítsak olyan dolgokra, amikről inkább nem beszélünk. Ezt követően megrendeztem úgy, hogy a három látássérült művész is komfortosan közlekedjen a díszletben, s az érzelmi hullámvasútakban, amiket szeretek egymás után pakolgatni. Van benne öröm, bánat, egy kis civakodás, dalok és Vacika a lelkemre kötötte, hogy emeljem ki az élő zenekart is, mert az tök menő. Nézzétek meg. Mi szeretjük, amit közösen összehoztunk. 2025-ben már sokadszorra adjuk elő, de a darab él, változik, így most is egy kicsit más lesz. Makka szerint egyre jobb.
Főszerepben/rabok: Vaskó Makka, Nagy Kriszta, Hermann Tibor
Rendőrtiszt: Juhász Alexandra
Börtönőr/DJ: Bánki Vivienn
Börtönőr/gitárok, klarinét: Orosz Vanda
Börtönőr/ütős és billentyűs hangszerek: Kiss Barna
Börtönőr/stylist: Király Teréz
Börtönőr/technika: Nagy Rebeka
Zenei/zenekari betétek: Németh Tamás (dob), Bokor Levente (basszusgitár), Kovács R. Gabesz (szájharmónika)
Díszlet: Kelcz Renáta, Kállai Mendy
Borítófotók: Takács Zita
Írta és rendezte: Kiss Barna
Főtámogató Nemzeti Kulturális Alap
Bemutatja a HANGMESTER.HU Művészeti Műhely 2025.
Légy te az első hozzászóló