Megállítható a magyar cégek tömeges megszűnése

A 2017-es évben is csökkent a működő vállalkozások száma. Ez már az ötödik olyan év, amikor több vállalkozást törölnek, mint ahányat alapítanak. Vajon miért szűnnek meg tömegesen a vállalkozások és milyen megállítható a folyamat? A szakértők szerint van válasz a kérdésekre.

2017 év végén 511 249 céget működött Magyarországon. Ezt az adatot a Bisnode hozta nyilvánosságra, megjegyezve, hogy a cégalapítások száma is csökkent. A rendben működő cégek száma mindössze 483 ezer cég, tehát közel 30.000 vállalkozás ellen folyik cégbírósági eljárás. A 40 ezer cégtörlés mellett 27 ezer cégalapítással zárult a 2017-es év, ezzel már ötödik éve folyamatosan csökken a hazai cégek száma.

A tömeges cég megszüntetéseket semmi sem indokolja, hiszen 2017 során nem változtak jelentősen a cégalapítási és a cégtörlési folyamatokat befolyásoló tényezők. Az új cégek 80 %-a korábbi cégekhez köthető, alapításkor várható élettartamuk továbbra is alacsony, a végrehajtások száma pedig évek óta nő.

 Nyugaton konszolidáltabb a helyzet.

A dunántúli településeken az összes cégek számához képest alacsonyabb a fluktuáció, míg keleten arányaiban több cég szűnik meg és több új vállalkozást hoznak létre. Erre a földrajzilag jól látható eltérésre magyarázatot adhat, hogy a keleti országrészben a vállalkozások jelentős állami támogatásra számíthatnak, ezért több dunántúli vagy fővárosi cég hoz létre ott új vállalkozást.

A csökkenés egyik fő oka továbbra is a cégek fizetésképtelenné válása, a csődök, felszámolások az összes működő cég 3,10 százalékát érintik ma Magyarországon, amit tovább ront a rengeteg kényszertörlési eljárás is. Sajnos a keleti országrészben a csődök, felszámolások száma is magasabb, ami azt sejteti, hogy az odatelepített vállalkozásokat nem tervezik hosszú távra.

Hogyan lehet javítani a helyzeten?

Minden kutatás és elemzés kiemeli, hogy a megszűnések kritikus időszaka az első év, sok cég a megalapítását követő 1 éven belül kénytelen bezárni, befejezni tevékenységét.

Bohnné Keleti Katalin, marketing és igazságügyi szakértő, a Marketing szövetség volt főtitkára, a Piackutatás egyszerűen című könyv szerzője szerint ennek egyik oka, hogy a cégek úgy kezdenek vállalkozásba, hogy nem ismerik a valós piacukat, a lehetőségeket és versenytársakat. A professzionális piackutatást általában nem végzik el, és gyakran fogalmuk sincs róla, hogy milyen kockázatokat tudnának kizárni egy jól végiggondolt információgyűjtéssel vagy akár felméréssel.

Az induló vállalkozók számára pedig kevés olyan képzési anyag áll rendelkezésre, ami érthetően, egyszerűen és strukturáltan képes segíteni, a gyakran kevés kereskedelmi és vállalkozási tapasztalattal rendelkező alapítókat. A szakértő nemrégiben megjelent, “Piackutatás egyszerűen Kis és Közép vállalkozásoknak” című könyve ebben segíti a KKV szektor szereplőit, mivel olyan gyakorlati tapasztalatokat és példákat ad át, amelyek segíthetik a piac jobb megértését, és megmutatják, hogyan kell az információgyűjtést elvégezni.

A vállalkozások felkészülését minden eszközzel segíteni kell, különösen a korai szakaszban, hiszen a menet közbeni korrigálás jóval költségesebb, mint egy piackutatás vagy felmérés elvégzése a tervezési szakaszban.

 

Légy te az első hozzászóló

Válaszolj

Az e-mail címed nem kerül nyilvánosságra.


*